تکنیک های مکالمه روان در زبان انگلیسی

مکالمه روان زبان انگلیسی

چالش اصلی زبان آموزان برای یک مکالمه روان قاعدتا یک پارتنر زبانی مسلط و آگاه می باشد اما زبان آموزان می توانند بدون داشتن پارتنر و یا حتی فرد متخصص نیز با رعایت چند تکنیک ساده به صورت خود آموز مهارت مکالمه خود را بهبود و ارتقا ببخشند.

در این مقاله قصد دارم سه تکنیک یادگیری زبان انگلیسی را که در تقویت مکالمه روان بسیار تاثیر گذار است را بررسی کنم.

تکنیک اول: تکنیک فعالانه

این همان تکنیکی است که بعد از تولد به کمک آن و به صورت ناخودآگاه مکالمه های ابتدایی و کاربردی را یاد میگیرد همان واقعیت تکراری که در سرتاسر جهان هزاران کودم را به حرف آورده است. یعنی شنیدن در زمان مورد نیاز و تقلید و تکرار برای انتقال مفهوم مناسب جهت رفع نیاز.

این روش در واقع به ما می آموزد که عبارت ها و ساختارهای پرکاربرد را که برای رفع نیاز روزمره لازم و ضروری است به صورت مستمر تکرار کنیم تا نهایتا این عبارت ها و کلمات در ذهن تثبیت شود و در زمان نیاز بتواند پاسخی مناسب برای مخاطب داشته باشد.

اما منظور از فعالانه چیست؟

تکنیک فعالانه به این معناست که شما باید مانند یک گوینده عمل کنید. یعنی نه تنها تلفظ و سرعت صحبت کردن تان شبیه او باشد بلکه در بیان تان احساسات خود را نیز باید نشان و انتقال بدهید.

نکته مفید تکنیک فعالانه این است که سرعت و ریتم بیان شما با توجه به سطحی که در مکالمه دارید می تواند متغیر باشد.

ابتدا یک جمله ساده انتخاب کنید و آن را روی یک کاغذ بنویسید و اگر شرایط گوش دادن به صدای زبان اصلی را دارید این کار را حتما انجام دهید. چندین بار این فرایند را تکرار کنید . سپس جمله را بخش کنید یا اصطلاحا بشکنید و هر قسمت را جداگانه و همانطور که میشنوید با صدای بلند تکرار کنید. مطمئنا با این تکنیک جملات و عبارت های کوتاه مکالمه در ذهن شما تثبیت خواهد شد.

تکنیک دوم: تکنیک سایه

تصور کنید که فیلم و یا مکالمه ای را میبینید و فقط میزان کمی از عبارات آن را متوجه میشوید اکنون متن و نوشته های فیلم و مکالمه را در اختیار دارید و همزمان که میشنوید کلمات و عبارات را ببینید. در واقع متن به عنوان سایه و حامی ذهن شما عمل میکند به این شرط که در جهت مناسب هدایت شود. با این روش ذهن شما به جای اینکه در حین گوش دادن به مطلبی به موضوعات و نامرتبط فکر کند ، تمرکز اصلی آن برروی مطالب شنیده شده می باشد. در واقع ذهن شما به حاشیه نمی رود. با تکرار این روش شما می توانید بعد از مدتی متن را کنار گذاشته و همزمان و به فیلم و مکالمه گوش میدهید جملات را به خوبی درک کنید و در قدم بعدی آن ها را در موقعیت های مناسب با ساختار صحیح که در ذهن تان تثبیت شده استفاده کنید.

تکنیک سوم: تکنیک سخنرانی

تصور کنید قرار است در مقابل شرکت کنندگان یک جلسه سخنرانی کنید. شما موضوع جلسه را از قبل میدانید . متن سخنرانی را آماده کرده اید و آن را چندین بار با دقت مطالعه کرده اید و قسمت هایی را که مهم و کلیدی می باشد نیز حفظ کرده اید. در هنگام اجرا، متن سخنرانی در دست یا روی میز شماست، اما شما بیشتر آن را از حفظ میخوانید و بیان میکنید در حالی که بیشتری نگاه شما در تعامل دیداری با مخاطبین است و فقط برای یادآوری مطالب کلیدی نگاهی کوتاه به متن میکنید.

با این روش ساده شما می توانید تسط و مهارت خود را در انتقال بیان و مفهوم در مکالمه روزمره به خوبی تمرین کنید و بعد از تداوم در تکرار تسلط کافی به عبارت ها، جمله بندی ها ، کلمات و تلفظ صحیح لغات خواهی داشت.

توجه کنید که هرفرد با توجه به سطح یادیگری خود، سن و شرایط محیطی که دارد می تواند از روش های ذکر شده برای تقویت موثر مکالمه در زبان خود استفاده کند. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که در همه مراحل و تکنیک ها از تلفظ صحیح واژگان و ریتم و آهنگ جمله مطمئن باشید. تا جایی که می توانید سعی کنید احساسات خود را در بیان جملات انتقال بدهید به عنوان مثال جمله سوالی را به حالت سوالی بخوانید و یا جمله تعجبی را با حالت تعجب بیان کنید.

ارسال دیدگاه